mandag 11. mars 2013

Rundtur 13-20 november 2011

13-20 november 2011


Nå VET jeg at det blir en tur nummer 7 til Tyrkia i 2011. Jeg har nemlig vunnet en tur for 2 til Tyrkia i perioden 13.11 - 20.11.1011. Dennne turen går IKKE til Alanya eller Mahmutlar. Opplegget fra GoTyrkia er en guidet rundreise med stopp på en rekke kulturelle steder i den sydvestlige delen av Tyrkia. Synes det er utrolig spennende at jeg skal få oppleve disse områder som jeg har hatt lyst til å se veldig lenge men som jeg synes er vanskelig å få sett som enslig. Det lykkedes meg ikke å finne en ledsaker som på så kort varsel kunne droppe alt og være med meg på turen........dessverre!

Her er kartet som viser reiseruten :




MANDAG 13.11.2011

Så er vi igang med turen. Eller rettere vi har vært igang en stund nå men det er først nå jeg har anledning til å sette meg ned og oppdatere litt herinne.

Turen fra Stavanger til Oslo gikk helt planmessigt. Fant også enkelt frem til flyet fra Oslo til Antalya. Ble ganske så overrasket da jeg ble fortalt at alle som skulle med flyet skulle på samme tur som jeg ! Hadde egentlig sett for meg en gruppe på 10-12 deltagere og så er det over 200. Vi fyller 5 store busser så dette var ikke noe lite intimt selskap !

Må tilstå at jeg til tross for mye hyppige opphold i Tyrkia ikke kan minnes å ha hørt om GoTyrkia tidligere. (Gotyrkia er det selskapet jeg er med ). Lurte en liten stund på om det kunne være en av de utallige døgnflue som stadig dukker opp i reisebransjen. Etter nå å ha opplevd GoTyrkia på nært hold så blir jeg såvel overrasket over ikke å ha stiftet bekjentskap med de tidligere samtidig som jeg blir imponert av hvor velorganisert det hele fremstår hernede i Tyrkia. Dyktige reiseledere, flotte busser, flyt på alt fra innsjekking på hoteller til busstransport mm. Lot meg rive litt med her så jeg får gå tilbake til selve turen ;)

Flyet fra Oslo til Antalya var en time forsinket. Flyturen gikk for såvidt greit. Men jeg stiller et stort spørsmålstegn ved Sky Airlines forståelse for at passasjerer som reiser nattestid ønsker å SOVE så mye som mulig. Vår flytur var på 4 timer. 1/2 time take-off !! , deretter nærmere en time før det kom en trillevogn med alkohol holdige drinker som var til salgs. De fleste av oss var veldig tørste og ba om vann/brus etc. Men det skulle gå ytterligere 1 time før det ble servert. Altså 2 1/2 time. Da var det 1 1/2 time igjen som gikk til å spise, rydde, taxfree salg mm. Når vi endelig var ferdig var ble det annonsert at vi skulle spende sikkerhetsselene for landing !! Altså ingen demping av kabinlyset for at vi skulle kunne få en aldri så liten blund på øyet. Tror Sky Airlines har et forbedringspotensiale der.

Vi landet dermed i Antalya ca kl 02:00. Alle hadde fått tildelt buss mens vi ennå satt på flyet så det var egentlig bare å gå rett fra ankomsthallen til den rette bussen av de 5 vi har til rådighet. Deretter bar turen til Belek hvor vi ble innlogget på Belconti Hotel. Innsjekkingen foregikk faktisk på bussen fra flyplassen til hotellet . Dermed slapp vi den enorme tidsspilde det ville ha medført om alle 200+ skulle sjekke inn på en gang. Kl 04 på morgen !! Her var det mao god flyt og jeg kunne endelig krype til køys kl 04:30.

Flott hotellskilt !


Imponernede lobby !

















Rommet i Belek er ikke dumt det heller !


Massevis av sengeplass !

















Vet ikke hvorfor men jeg tenkte på Gundersen da jeg så denne !
Mandag 14.11.2011

Etter noen få timers søvn var det opp til frokost. Jeg tokk joggefri idag. Det synes jeg var velfortjent !!
Frokosten var også et eventyr i disse flotte lokalene og med den oppdisking !


Kl 11 var det et samlet informasjonsmøte


Noen av de mange deltagere på turen under informasjonsmøtet

og kl 13 gikk turen til Antalya . Dette skulle være en omvisning i Antalya men ettersom det småregnet litt noen gang i løpet av dagen ble det bestemt at vi skulle få en rundvisning i bussen idag og en ny til fots bytur på lørdag !

Vi kjører fremdeles rundt i disse flotte busser .... med aircondition, varme og ikke minst toalett.

Dette kaller jeg skikkelig BUSS !
Og her er vår kjekke guide Ömer som er svært kunnskapsrik og ikke minst snakker han VELDIG bra engelsk. Trodde jeg etter 6 år i Tyrkia kunne mye om landet. Men den mengde info om Tyrkia som Ömer har lært meg i løpet av de første dagene forteller meg at jeg nok ikke viste så mye om landet som jeg trodde. Han er knallflink !!


En god del av de kvinnelige deltagere glemmer å høre etter når Ömer forteller. Lurer på hvorfor ;)
Et par bilder fra vår lunsjsted:

Ligner mer på en bryllupsfest enn en lunsj en mandag formiddag .
En prinsesse verdig !


Etter lunsj var det så rundtur i Antalya….. men i bussen. Så det var ikke så mye vits i å ta bilder. Får satse på at det blir en ny sjanse på lørdag. Ellers er det ikke så langt fra Mahmutlar til Antalya. Den turen kan jeg alltid ta.

Vi var tilbake på hotellet kl 17 og så var det duket for middag kl 19. Det var en storslått middag som smakte fortreffelig. Kl 20 var det avgang tilbake til Antalya hvor det skal være danseoppvisning av folkegruppe . Ettersom jeg er enormt i underskudd på søvn så valgte jeg bort den delen. Har egentlig sett ganske mange folkedansegrupper her i Tyrkia. Utrolig flott men søvn må altså også til ….for i morgen blir det en lang og strabasiøs tur. Vi starter fra hotellet kl 09:20 og vi setter kursen mot Pamukkale.

TIRSDAG 15.11.2011
Ettersom vi er 5 busser så løser man kø utfordringene i butikker, spisesteder med at bussene reiser med 15 minutters mellomrom. Vi i buss 4 var derfor heldige og skulle ha sen avreise i forhold til de andre busser. Vår avgang var estimert til kl 09:20 så jeg rakk fint så vel en god joggetur (i singel og shorts) samt en sen frokost. Deilig med god tid. …….håper de holder bussrekkefølgen slik hele veien ;)

Avreisen til Pamukkale ble ytterligere 15 minutter forsinket men vi kom oss dog endelig av sted. Etter en tur på 20 minutter stoppet vi hos en gull-og diamant forhandler:


Smykkeforretningen ligner mest av alt på et palass !
Ble tatt imot av smokingkledde dørvakter ! Ekstrem flotte lokaler var der og det var intet negativt å si om smykkene heller. Sikker på at noen ble lykkelige eiere av diamanter i løpet av den tiden vi var der .

Eksklusiv diamantforretning

Et ønske til jul ?
Etter smykkekjøp og lettere lommebøker bar det oppover i Taurus fjellene på vår vei mot Pamukkale. Fantastisk flott tur.
Taurusfjellene sett fra bussen

Ikke bare i Norge enn har avsidesliggende bebyggelse

Her har norske myndigheter med ansvar for vei noe å lære. En 4 spor motorvei med midtrabatt hele veien fra Antalya til Kasadasi. Ingen som ble bilsjyke over fjellet !
Nyyyyyyyydelig solnedgang over Taurusfjellene
Sist på ettermiddagen var vi fremme i Pamukkale. Vi fikk anledning til å gå inn og se en del av området før vi skulle videre til hotellet vårt Richmond Hotel som ligger rett utenfor Pamukkale.
Det var utrolig spesielt å se de hvite fjellene som vi forbinder med snø men som selvsagt ikke er det.
Det egentlige besøket til Pamukkale er satt til i morgen. Så det ble bare et stopp for å ta noen bilder for deretter å kjøre videre til hotellet for innsjekking. Som igjen gikk som ett skudd ettersom Ömer hadde ordnet alt i bussen.

Sommerblomster og hvite fjellsider er spesielt for oss skandinavere .
Ser fryktelig kaldt ut på bildene...... men det er det selvsagt ikke.

Ender som storkoser seg i det herlige vannet.
Og så litt skrytebilder fra hotellet da ….



Herlig utsikt fra rommet mitt .
Lobbyen er det heller ikke noe å klage på !

Her må det går fint an å sove godt .
Etter en bedre middag vår det så tid for magedanserinne i baren . Ikke helt min gate men ok når vi er flere.

Flott dame .
Nina, Kari og jeg koser oss i baren. Ennå vet vi ikke hva som venter oss kort tid etter !
Måtte støtte den lokale fotografen . Tilbød å ta bilde av han og så kunne vi bytte. Ble høflig avvist !
Det ble egentlig tidlig kveld på oss alle sammen ettersom vi var litt slitne etter dagens lange reise og ikke minst ønsket å være kvikk til morgendagen tur…..
Onsdag 16.11.2011
MEN SLIK SKULLE DET IKKE GÅ !!!

Bare kort tid etter at jeg la meg kjente jeg at magen ikke hadde det bra og måtte deretter både kaste opp og benytte toalettet flittig. Rett og slett skikkelig uvel …..noe som varte natten igjennom. Lurte fælt på hvordan jeg skulle klare morgendagens program med mange timers busstur. Ble vel enige med meg selv om at backup løsningen måtte være å bli igjen på hotellet mens resten av selskapet fortsatte til Kasadasi. Så fikk de heller komme innom og hente meg på veien hjem på fredag. Det gikk dog bedre enn ventet og jeg klarte å karve meg ut til bussen. Der ble jeg møtt av en skare likbleke personer som alle hadde opplevd det samme som meg og som lurte på hvordan dette skulle gå !! Heldigvis var det noen som hadde imodium så de ble inntatt og vi satte så ferden mot Pamukkale. Det var for øvrig en fantasisk knallblå himmel…..

Litt om Pamukkale. Oversatt til norsk betyr Pamukkale bomullsslott. Når du ser dette enestående naturfenomen, er du ikke i tvil om hvorfor. Her strømmer varmt, kalk- og kullsyreholdig vann nedover en 100 meter høy klippeside, og danner små terrasser og forsteinete fossefall med hvite avleiringer.
Stedet er et av Tyrkias absolutt mest populære utfluktssted med bortimot 20.000 besøkende per dag.
Det har dessverre også medført uttørking og nedsliting av flere områder på klippen. De mange besøkendes, til tider, hardhente behandling av de skrøpelige avleiringene, er ikke gått upåvirket utover Pamukkale.
I et forsøk på å bevare dette fantastiske naturområde, er bading nå forbudt på selve klippeavsatsene. Det er imidlertid mulig å bade og svømme i termalbadet, hvor vannet sies å skulle ha helbredende effekt på flere forskjellige hudsykdommer.

Helt spesielt er Kleopatra bassenget, hvor man i det krystallklare vannet svømmer over 2000 år gamle søyler fra Dronning Kleopatras tid.
Ser vitterlig ut som snø !


Vannet holder konstant 45 grader .


Mange som ville prøve seg

Nederst andedammen som vi var innom kvelden før.



Et flott skue
Hele parkområdet er fantastisk flott
Ligner litt på den kinesiske muren

Teatret
Før vi satte kursen mot Kusadasi var vi også på besøk på en teppefabrikk hvor vi fikk grundig innføring i alt fra silkeutvinning, til produksjon og ikke minst teppeknytting. Vi ble selvsagt tilbudt tyrkisk te, tyrkisk kaffe, raki osv. Og så begynte showet som skulle gjøre noen av deltagerne til eiere av ekte tyrkiske tepper.

Tenk å sitte slik dagen lang....år etter år..

Lokalene damene satt i var lyse og fine.
Sortering av silke
Slik forsøker man å få en lang silketråd

Klar, ferdig, GÅ ......da begynner teppeshowet


Så var det tid for å vurdere et teppekjøp .
Etter at alle som måtte ønske det hadde fått kjøpt tepper mm så var det duket for en lunsj som de som kunne spise inntok. Vi andre satt på utsiden og ventet :(

Endelig gikk så ferden videre til Kasadasi og ennå et Richmond hotel. Der var innskjekkingen såpass enkel at Richmond hotellet i Pamukkale hadde sendt all nødvendig info videre til Kasadasi hotellet. Igjen en herlig hurtig innsjekking.

Torsdag 17.11.2011
I dag var jeg bedre og klarte å starte dagen med en joggetur i hageanlegget. Hotellet har nemlig et ekstremt flott anlegg som er såpass stort at du ikke føler behov for å gå lengre enn dit.
Utrolig flott hageanlegg rett opptil stranden. Fantastisk fint å bruke til å jogge på morgen.
Utsikten fra hotellet og rommene er det heller ikke noe å si på:




Og en fantastisk flott strand hører også med :

Stranden i Kasadasi

Torsdag 17.11.2011
For de av gruppen som nå var friske nok til å delta på dagen s aktiviteter så gikk turen først til Jomfru Marias hus. Huset er plassert godt oppe på fjellet ikke langt fra Ephesus ruinene hvor vi skulle reise til etterpå.

Værmessig sett igjen en knallflott dag med blå himmel og sol. Men kaldt . Temperaturen ligger nok rundt 12 grader så det gjelder å kle seg godt.

Jomfru Marias hus er hellig og det er derfor ikke anledning til å ta bilder inne i huset. For øvrig en sterk opplevelse å være der inne. Noen gikk uberørt igjennom mens andre falt på kne og ba….og gråt. Jeg var noe overraskende ikke uberørt jeg heller.

Jomfru Maria
Men utvendig var det full anledning til å ta bilder og her poserer jeg foran inngangen til Jomfru Marias hus.


Jomfru Marias hus i flotte høstfarger

Det var også en spesiell stemning når vi tente lys og satte de inn i disse glassmontre. Nydelig



Og på denne veggen kan man henge opp ønsker en måtte ha …..
Etter rundvisningen bar det av sted til Ephesus (EFES) ruinby.
På veien til Ephesus møtte vi på dette skiltet :

Ikke vanskelig å velge mellom Aydin og EFES !
EPHESUS (EFES)
Ephesus er kjent som et av verdens underverker og er den best bevarte antikke byen i den østlige delen av Middelhavet. Underverket er hyppig besøkt av turister, og flere cruise båter har Ephesus på programmet.
Ephesus ble reist som en havneby og ligger i munningen av Mendes elven. Ephesus var en av de viktigste handelssteder i sin tid, og byen hadde høyt innbyggertall .
Her ble statuen av Artemis reist, og det er Artemis tempel som i dag kan ses og regnes som verdens syvende underverk. Når romerne erobret byen ble Artemis Diana og Ephesus by ble romerners provins hovedstad. Byen vokste seg enda større, og til slutt var befolkningstallet oppe på over 250.000.
Befolkningen var velstående noe de gjenstående ruiner vitner om. Amfi teateret er i bruk den dag i dag og kan romme 25.000 personer.
Josef og Jomfru Maria bosatte seg I byen sammen med St Paul, som bodde der i tre år, her ble røttene for den kristne tro sådd.
Selv om Dianas kult var utbredt, ble Ephesus raskt en kristen sivilisasjon. Sivilisasjonen opphørte da Justianio erobret byen og kuttet all vanntilførsel og forbindelse med havet omkring 1600 etter Kristus.
Velger å legge ved en mengde bilder fra dette flotte historiske stedet. En stor opplevelse å være der :
Rørene helt nederst i bildet ble brukt til kloak
Ömer




Utrolig mange flotte detaljer på veien mot sentrum------biblioteket



Byens samlingssted ......for menn. Kunne ikke få klarhet i hvor kvinnene samlet seg ;)
Imponerende....biblioteket. Bare for menn !
Teatret som fremdeles er i bruk.
Endel av gruppen min
Foran biblioteket
ehhhhh........foran biblioteket
Biblioteket !
For å støtte litt opp om den lokale fotografen så var det artig å få et par bilder av såvel gruppen jeg var med om et av meg selv foran biblioteket i Ephesus.

En herlig gjeng foran biblioteket i Ephesus .

Fredag 18.11.2011
Dette er den dag med den LANGE bussreise. Vi skal reise fra Kasadasi tilbake til Belek . Estimert reisetid 10 timer….hvilket ikke holdt !

For å være best mulig rustet til den lange stillesittende turen var det et MUST med en morgen joggetur i hageanlegget før frokost og avreise. Ettersom vi skulle reise såpass langt var det avreise allerede kl 07:30.
Været var fremdeles sol fra skyfri himmel så en reise over Taurus fjellene var en stor opplevelse. En del hadde vi sett på veien til Kasadasi men mye ble borte i mørke.

Det finnes enorme olivenlunde i fjellene.



Oliventre så langt en ser !
Tregrensen går ved 2000 moh. Så her har vi tydeligvis krysset grensen .
Første stopp var i Denizli hvor det vi besøkte en klærsforretning. En del av deltagerne benyttet anledningen til å få med seg diverse klær og utstyr med hjem.
Mye å velge imellom


Lunsj ble inntatt på Süit Park Restaurant (samme som på veien ut)

Deretter bar det rette veien til Antalya. Der var siste stopp en Emelda ! Emelda blir ansett som en av de fineste skinnforretninger i Tyrkia . Altså ikke akkurat rette forretning å gå inn i hvis du ønsker en billig skinnjakke.


La oss ta en titt .....


Flotte lokaler
Med en glass vin e.lign i hånden ble vi geleidet inn i et showroom hvor vi fikk oppleve et heidundrende moteshow med visninger av en del av Emeldas jakker.
Mye flott å se på catwalken


Til tross for prisnivået var det mange som ble lykkelige eiere av ny skinnjakke denne kvelden. Også jeg J . For første gang i mitt liv er jeg nå innehaver av en ekte Murberry skinnkåpe. Og den kan brukes med begge sider ut så jeg har egentlig fått 2 jakker i en J


Lykkelig eier av en Burberry !

SÅ glad


Så vrenges jakken


Og da ble det en jakke til !


Etter en LANG 13 timers reise var det utrolig godt å komme tilbake til Belek og få seg et rom på Belconti. Samme hotel som vi hadde søndag og mandag (starten av turen )


Lørdag 19.11.2011
Ifølge programmet så er lørdag satt opp som fri til egenaktivitet. Ettersom mandagens Antalya tur ble noe forkortet grunnet litt regn fikk de som måtte ønske det tilbud om en ny tour i dag !!
Noen valgte å bli i Belek og enten kose seg på stranden eller inspisere området.

BELEK
Ettersom turen til Antalya skulle starte kl 11 var det herlig god tid til først en fantastisk joggetur langs stranden. Blir ikke rent lite misunnelig på den stranden ift Mahmutlar . Her er det fint sand som går an å jogge på og ikke minst ingen stein hverken på stranden eller ute i vannet. En kan med andre ord gå rett ut i vannet hvor som helst......noe mange benyttet seg av selv nå i slutten av november.


FOR en start på dagen !
Deretter var det en herlig lang frokost. Det ble også tid til å se litt på det storslåtte hageanlegget til Belconti samt stranden som ligger i forlengelse av hagen:

Etter litt overtalelse fra Ömer ble jeg med til Antalya. Der var første stop var Düden Vannfallet.

DüdenFossefall som er dannet av Düden elven (en av de store elven Sør-Anatolia), ligger 12 km nord-øst for Antalya. Elven slutter hvor krystallklart vann i Nedre Düden Falls slippes utfor en klippe direkte inn i Middelhavet i et blendende flott show :




Imponerende Düden vannfall
Ömer og jeg foran Düden vannfallet
Et bilde jeg er litt stolt av tatt motsatt veien av vannfallet
Fantastisk utsikt fra Duden vannfall men vi kan heller ikke klage på utsikten hvor vi spiste lunsj :
Utsikt fra lunsjstedet !
Nina
Etter endt lunsj bar det avsted til vår aller siste attraksjon: Gamlebyen i Antalya.
Jeg lar nok engang bildene tale for seg selv....


Også her ved inngangen til gamlebyen i Antalya er det strålende sol og flott utsikt


Gamlebyen sett ovenfra.
Kari og Ömer


Skjellene blir sprøytet med kaldt vann. Så fungerer det som en slags aircondition (kjølende)
Mange flotte detaljer
Gateanvisning

Her var det svært fristende å sette seg

KJEMPESTOR
Igjen ...kjølende skjell

Og der var det slutt på rundturen i gamlebyen. Det ble nå anledning til å shoppe litt i Antalya før de bar tilbake til hotellet i Belek.

Det var satt opp Tyrkisk Aften med belly dancing i Antalya. Jeg stod over ettersom jeg var forsynt med busskjøring. Har egentlig også opplevd såpass mange tyrkiske aftener at det ikke er blant de høyeste ønsker jeg har . En rolig middag på hotellet med noen av de andre deltagere var veldig fint.

Søndag 20.11.2011

Da var dagen for hjemreise kommet. Dessverre. Heldigvis går flyet ikke før kl 16:00 så det er tid til såvel en siste joggetur langs stranden, en lang frokost samt litt bading, soling og siste posering :


Belek strand med snø på fjelletoppene og samtidig badevann.

For de som fremdeles følger med så har jeg vel i ovenstående klart å gi et bilde av min tur og ikke minst min oppfattelse av hvordan turen har vært. For at ingen skal være i tvil så avslutter jeg med dette bilde :


YES !


Helt avslutningsvis tusen takk til Groupon Norge og GoTyrkia for en fantastisk ferie !


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar